Tämä on matkakertomuksen 2. osa
You can translate the texts, use translator on the right banner!
17.7 tiistaiaamusta suunnistimme kohden Malmötä. Keliksi
lupasivat sadetta, sumua ja erittäin heikkoa kaakkois-tuulta. Tuulen suunta oli
mainio, mutta loput aivan sitä itteään. Täysin rätein lähdimme lähestymään ruattalaisten
ja tanskalaisten yhteistyön monumenttia, Juutinrauman siltaa.
Rakennelma, joka yhdistää Malmön ja Kööpenhaminaan, tavallaan mantereeseen eli Eurooppaan. Näimme sillalla muutaman junan ja autoja jonossa. Melkein päälle piti ajaa ennen kuin huomasi reittimerkinnät; olihan siellä laivojen ja veneiden kulkuväylät, mutta kun suttuista oli, niin sekosin reiteissä. Kippari kyll’ sanos, että on purjehdittava oikeaa reittiä, joten otin viime tipassa pienen käännöksen. Kun olimme löytäneet oikean aukon sillan ali, katselimme paria suurta purjealusta niiden seilatessa samaista väylää kanssamme.
Lopulta löysimme useasta Malmön sisääntuloväylästä sen oikean, joka johti meidät haluamaamme Dockan’ satamaan, jonka koordinaatit ovat N 55*36’9’’, E 12*59’3’’.
Malmön erikoisuus "Turning Torso" |
Välittömästi
lähdimme kiertämään kaupunkia, sillä meillä oli tarve tuoretavaroista.
Kaupungilla totesimme, että keskustassa ei ole marketteja eikä elintarvikemyymälöitä
lainkaan; vain pieniä kioskin tapaisia alle parinsadan neliön myymälöitä,
yleensä ”emigranttien” pitäminä. Se hieman vaikeutti venematkailijaa, mutta ei
tuhonnut. Tarvitsimme myös lisää merikortteja, koska viimeksi kysyessäni
tarvikeliikkeestä oli heillä myynnissä vain lähialueen kortit. Selvitimme reitin
ja bussien aikataulun huomista varten. Sitten kävimme jo toistamiseen oikeassa
ulkoruokinnassa. Kävelykadun varressa oli juottoloita ja syöttölöitä tiuhaan,
niistä valitsimme sellaisen, jossa ihmiset todella söivät. Ruoka oli erinomaista,
vaikka paikka oli hieman tuulinen ja pölyinen. Palasimme hyvissä ajoin
purrelle. Kävimme suihkussa, ja nautimme leppoisasta illasta.
18.7 keskiviikko. Aamusta ennen heräämistä pyöräilimme
Keskusasemalle, mistä Limhamnin bussi lähti. Auton ajoaika noin kymmenen
minuuttia ja kävelyä puolituntia, sillä turist’ infon antama osoite oli noin
korttelin kokoinen tuherrus kartalla. Saimme tarvittavat varusteet sekä kävimme
syömässä kala-välipalan: ankeriaspurilainen ja kalalautanen.
Palatessamme oli puolipäivä, joten kiiruusti matkaan. Purjehtisimme viistosti salmen yli luoteeseen. Tuulta reilut kymmenen, aallokko tuuleen nähden vähäinen, mutta vastaiseen jouduimme. Toisaalta kiertäessämme salmen keskellä olevan saaren (Saltholm) matalikkoineen, antoi se hieman avustavia virtauksia. Tarvitsimme vain parit apuslaagit. Hämmästelimme tuulimyllyrivistöä ennen Kööpenhaminaan tuloa
Kolmen tunnin ja kahdenkymmenen mailin kuluttua aloimme koluta Kööpenhaminan kanavia. Muutamassa p..rs lävessä kävimme, toisista joutui peruuttamalla palata, kun veneitä oli niin paljon, ett’ ei ympäri saanut.
Palatessamme oli puolipäivä, joten kiiruusti matkaan. Purjehtisimme viistosti salmen yli luoteeseen. Tuulta reilut kymmenen, aallokko tuuleen nähden vähäinen, mutta vastaiseen jouduimme. Toisaalta kiertäessämme salmen keskellä olevan saaren (Saltholm) matalikkoineen, antoi se hieman avustavia virtauksia. Tarvitsimme vain parit apuslaagit. Hämmästelimme tuulimyllyrivistöä ennen Kööpenhaminaan tuloa
Kolmen tunnin ja kahdenkymmenen mailin kuluttua aloimme koluta Kööpenhaminan kanavia. Muutamassa p..rs lävessä kävimme, toisista joutui peruuttamalla palata, kun veneitä oli niin paljon, ett’ ei ympäri saanut.
Lopulta
löytyi rauhallisen tuntuinen paikka, Trangraven
marina N 55*40’6, E 12*36’0’’. Puomipaikka, sataviisikymmentä paikallista
ilman mitään mukavuuksia. Sähköt olivat hieman hakusessa, joutusin pariin
otteeseen vaihtamaan rasiaa, kun edellisen kanssa sopimus raukesi. Täällä oli
samanlainen kortinlukija kuin edellisessä; vaan korttihomma ei ollut kuulemma
kovin yksinkertainen: Se piti hakea jostain, maksaa pantti ja palauttaa. Joten
tällä tavalla tällä kertaa (siis ilma maksuja/SeV). Seuraavana ohjelmassa oli löytää turisti-info ja pankkiautomaatti. Kamelit
kuntoon ja sotkemaan liikenteeseen. Kartalta katsottiin, että Tivolin vierestä
löytyisi kaikki tarpeellinen. Totesin venepaikkamme olevan melkein keskustan
itä-laidalla, koska muutaman sadan metrin päässä oli Christianian vapaakaupunki.
Poljimme muutaman sillan yli tullaksemme keskustaan. Amalieborgin viertä
vanhaan kaupunkiin, sitten löysimme Tivolin ja ottomatin. Sitten maistelemaan
kuuluisaa Elefanttia. Pistäydyimme alkavassa illassa muutamissa ulkoilmaravinteleissa
nauttimassa vain yhdet (kapakkakierros), mielestäni MAAILMAN PARASTA
OLUTTA !. Kaikista juottoloista sitä ei löytynyt, joten sen tähden
jouduimme hieman kiertelemään. Samalla kaupunki tulee tutummaksi. Hämärän
kietoessa kaiken vaippaansa, kietouduimme
me sitten punkkaamme, jotta olisimme aamusta virkeitä.
19.7.
torstai Aamusta houkuttelin Seijan ennen
heräämistä liikenteeseen. Oli tulossa pilvipoutainen, hieman tuulinen päivä.
Halusin nähdä Zoon, ja näin’kiin; mutt’ kun näin kilometrin mittaisen jonon,
niin näkeminen loppus’ siihen. Sitt’ poljimme Elefanttien alta eli Carlsbergin,
tämän ”ELEFANT” olutpanimon porttikäytävästä. Panimo-kierrokselle emme menneet,
josko’ siellä tarjottaisiin maistiaisia ,niin seurauksena saataisi olla
polkukamelien villiintyminen. Kiertelimme sen edestä vanhaa kaupunkia moneen
suuntaan, väliin hieman eksyksissä, mutt’ suunnilleen kaiken , mitä tällä’erää
oli mahdollista, mm. ”läjän” kirkkoja ja uuden, kalliin oopperatalon, Kööpenhaminan 1500-luvulla,
uusia ja vähemmän uusia rakennuksia. Veneelle palatessamme pyörähdimme myös huumegalleria Christianiassa, mutta
päivän hämärtäessä emme uskaltaneet jäädä seuraamaan pidempään vapaakaupungin
iloja. Ilta oli lämmin kuin lehmän henkäys, sellainen kesäisen tuntuinen, joten
istuksimme avotilassa nautiskellen ja muistellen lähipäivien tapahtumia. Käydessämme
”yöpuulle” toheloin ”mottuni” kanssa ja tietysti pudotin sen: Korva pois; joten
totesin, että muita kuuroja, kun minä ei tässä veneessä kaivata, ja viskasin
mukin Tranegraven’n. Siellä lepää hyvin palvellut mottu.
20.7 perjantai Ajoissa lähdimme, kivan tuntuisessa säässä ja tuulessa kohden Helsingöriä. Muutaman luovin jouduimme tekemään vajaan kolmenkymmenen mailin matkalla.
20.7 perjantai Ajoissa lähdimme, kivan tuntuisessa säässä ja tuulessa kohden Helsingöriä. Muutaman luovin jouduimme tekemään vajaan kolmenkymmenen mailin matkalla.
Kronborgin linna oli ohitettava päästäksemme satamaan. |
Viidentoista maissa olimme perillä täydessä satamassa, N 56*02’6’’, E 12*36’9’’. Valkattuamme paikkoja tapojemme mukaan,
löysimme vihdoin paalupaikan sadallaviidellätoista paikallista aallonmurtajan
luoteiskulmasta. Ensimmäinen paikka, missä laiturilla oli kynnysmatto valmiina.
Paikat ovat pursiseurojen, vuokrattuja tai vapaita, kunnes vuokraaja ilmoittaa
milloin palaa. Sen tähden paikoissa oli vihreä tai punainen lappu merkkinä.
Ravistimme vedet pois kameleista, ja lähdimme kylille. Kaupunki vanhahtava ja
pieni, nykyään melko merkityksetön, vaikka nostalgiaa loi vielä salmen yli
kulkevat lautat. Keskusta melko laajalti autoton, kävelykadut kauppojen ja
juottoloiden täyttämä sekamelska. Turistin vaivoin tienaamat valuutat yritetään
imeä kaikin tavoin. Illansuussa palasimme purrelle. Viritin grillin laiturille
ja valmistin mielestäni maukkaan aterian ja ihailimme upeaa auringonlaskua. ”Nappailimme” hieman ajankuluksi, kun
huomasimme eräässä kohdin välkettä taivaalla. Ryykäsin ulos ja totesin asian
olevan ilotulitusta, (oli Helsinborgin puolella). Seija kameroinen yritti
tallentaa valtavaa ”spektaakkelia”, mutt’ oli se onnistunut. Puolen yön
paikkeilla paneuduimme punkkiimme.
21.7
lauantai Aamusta
kävimme finanssineuvotteluja. Tarkoituksena oli ladata ”bunkraus”
juomaosa-puoli, Carsberg Elephantilla. Läksin kameelilla hoitamaan asiaa.
Matkassani oli noin kaksisataa paikallista valuuttaa. Mielestäni olin saanut
vapaat kädet ostaa, mitä mielessäni oli, mutta ei ”sitten’kään”. Palatessani
tivattiin, mitä olin ostanut hänelle (en mitään muuta). Jakoehdotukseni; että
tasattaisiin elefantit kahtia, ei kelvannut. Joten en koko matkan aikana juonut
kuin parit aivan suurimpaan hätään. Tämä näin jälkeen päin todettuna. (SORRY,
en kyllä muista/myönnä/SeV)
Ennen puoltapäivää lähdimme yhdellä reevulla noin kymmenen metrin kaakkois’ tuuleen. Reilun neljänkymmenen mailin päässä olevaan Ruotsin Halmstadiin. Iltapäivästä tuuli tuntui piristyvän, mutta matka loppui kesken. Rannikko muuttui rosoisemmaksi (karikkoisemmaksi), löytyi jopa saaria, niemiä ja kivikasoja, joita piti hieman väistellä ja kierrellä. Ranta oli välillä hyvinkin jyrkkää, ja siellä näytti olevan tuulimyllyjä, majakka ja kalliokiipeilijöitäkin.Lähestyessämme määränpäätä näkyi erikokoisia purjelaivoja hakeutuvan samaiseen paikkaan kuin me.
Iltasella puolen seitsemän maissa, saavuimme Halmstadin hieman sotkuisen näköisen joen suistoon. Erikokoisia pursia oli koko itärannan mitalta, joten jouduimme hakemaan paikkaa joensuiston länsirannalta.
Ennen puoltapäivää lähdimme yhdellä reevulla noin kymmenen metrin kaakkois’ tuuleen. Reilun neljänkymmenen mailin päässä olevaan Ruotsin Halmstadiin. Iltapäivästä tuuli tuntui piristyvän, mutta matka loppui kesken. Rannikko muuttui rosoisemmaksi (karikkoisemmaksi), löytyi jopa saaria, niemiä ja kivikasoja, joita piti hieman väistellä ja kierrellä. Ranta oli välillä hyvinkin jyrkkää, ja siellä näytti olevan tuulimyllyjä, majakka ja kalliokiipeilijöitäkin.Lähestyessämme määränpäätä näkyi erikokoisia purjelaivoja hakeutuvan samaiseen paikkaan kuin me.
Iltasella puolen seitsemän maissa, saavuimme Halmstadin hieman sotkuisen näköisen joen suistoon. Erikokoisia pursia oli koko itärannan mitalta, joten jouduimme hakemaan paikkaa joensuiston länsirannalta.
Saimme
lopulta ankkurikiinnityksen kivilaituripaikaan, N 56*40’1’’, E 12*51’5’’, sataan viiteenkymmeneen paikallista.
Ilman mitään iloja, mutta tois’ puol’ jokkee’ oli kaikki tarjolla. Kävimme
ilta-kiertueella katsastamassa paikalla olevat purret. Saimme tieto-iskuja
useista pursista sekä nautimme myös
paikalla olevan Maailmanpyörän suomasta mahdollisuudesta asettaa itsemme kartalle. Lyhyt, mutta mieliin painunut Hangon ystävyyskaupungin vierailu.
(jossa siis oli Halmstads Marinfestival 07 suurine purjelaivoineen/SeV)
22.7
sunnuntai Aamulla
pitisi’ saada ainakin vettä käyttövesitankkiin, joten yhdistimme aamutoimet ja
tankkauksen samaan reissuun. Ajoimme merkittyyn tyhjään paikkaan. Hoidimme
pissa-asiamme kuntoon, vaan kun poistuimme paikasta ,sattui pieni ongelma
”kipparille”. Hää’ ei ottanut huomioon joen-virtausta lainkaan, enkä minäkään
muistanut sitä, joten kohtalaisella rymäyksellä törmäsimme kyljittäin
viereiseen veneeseen. Seurauksena: Kaveri, melko nakuna, viereisestä
teräsveneestä ryntäs’ täkille katsoen, mikä pommi oli kysymyksessä. Nähtyään
meidät hän vain nosti kättään tervehdykseksi ja katosi kajuuttaan. Joten
kymmenen maissa, kun paikalla olevat purret lähtivät Cruisaus- purjehdukselle,
me otimme suunnan kohden Varbergia.Ja kun illalla kalja oli virrannut suurissa purjelaivoissa, niin aamulla lahdella oli näkyvissä juomisen jätteet.
Kaksi reevua
tuntui hätävarjelun liiottelulta, joten purin reevut noin kymmenen mailin
purjehduksen jälkeen. Tuuli luoteesta puolenkymmentä metriä, joten kelin
suhteen ei tulisi ongelmia. Hiljaista lotkottelua; yritin
veto-uistinkalastusta, mutt’ kun näin muutaman ison selkäevän, kelasin
kalavehkeet pois. Näimme muutaman ”säälin” luodolla, joten siirryin
luontoystävällisempään muotoon. Lopulta sade voitti tämän jakson, joten
jouduimme kyntämään pelkällä pellillä.
Saavuimme Varbergin satamaan Getteröön N 57*06’8’’, E 12*13’6’’ iltapäivästä puoli kuuden
aikaan; sopivasti kun sateeseen osui pieni reikä. Jouduimme käyttämään epäekologista
lähestymistä (peltiä). Satama oli tavallaan kahtia jaettu: Itäinen osa (pieni
muutama pienvenepaikka) oli tavallaan kylän keskustan tuntumassa: Läntinen Getterö oli saari, joka oli soistunut,
vesijättömaan viimeinen niemeke. Kallion kupeessa oli useita laitureita ja
vieraspaikkoja. Onnistuimme paikan valinnan suhteen erinomaisesti, vaikka tulevaisuus näytti säätilojen kannalta
huonolta. Saatuamme hoidettua rantautumisseremoniat, maksamalla paalupaikasta
satakolmekymmentä paikallista, alkoi sade. Seija viritti ostamamme
kevyt-peitteen sitlooran katokseksi. Sieltä katselimme ja kuuntelimme
vesipisaroiden putoamista veteen, tehden erikokoisia ”kraatereita” pintaan osuessaan. Aikansa kutakin, vaikka leppoista olikin.
23.7 maanantai Aamulta ei lohdutusta löytynyt, yhtä
sameata ja märkää kuin koko eilinen loppupäivä. Mietimme mitä tänään tehdä
parin tulevan päivän osalta: Kaupassa oli käytävä, tovin toisiamme katseltuamme
totesin, jollei yhdessä niin se olen sitten vain minä. Kuttaperkka- asuun ja
”kumppareihin” sonnustautuneena läksin tarpomaan kaupalle. Sata metriä
käveltyäni saavuin laajan pellon reunaan. Miehen mittaista ruokoa oli
kahtapuolin, talot noin kilometrin päässä edessäpäin. Tiellä mateli tuhansia/-
jollei miljoonia etanoita; yritin ensin olla astumatta niiden päälle, mutta se
oli mahdotonta. Liukasteltuani aikani saavuin taloryhmälle ja kysyin kauppaa,
joka oli viereisessä talossa; tosin hieman piilossa. Yritin kysyen löytää
kiertotietä satamaan, mutta vastaus oli kielteinen. Joten liukastellen palasin
satamaan pesemään saappaitani. En ole niin paljon kulinaristi, että tuntisin
etanoita, jotta voisin sanoa menikö hyvät apajat hukkaan. Myöhemmin
iltapäivästä sade taukosi ja kävimme tiedustelemassa saunaa, lupasivat pistää
lämpiämään. Lähdimme kiertämään muutaman kallion muodostamaa saarta.
Saapuessamme laituria rajoittavan kallion kupeelle päätti Seija nopeuttaa alas
menoa (kuten lapsena) liukumalla, mutta asialla meinasi olla vakavat
seuraukset. Teoreetikon tärkein väline (kaali) oli vaarassa rikkoutua.
Getterön pienvenesatama Varbergissä |
Pääsimme
ehjänä saunaan ja kippari pääsi hautomaan kipeytyneitä kankkujaan lämmössä.
Olimme aiemmilta kerroilta oppineet, että muovipussi on hyvä olla mukana. Siitä
on hyvä annostella vettä kiukaalle. Illan nautiskelimme veneessä istuen, ja
ihmettelimme erästä venettä jossa oli Amerikan lippu, eikä ketään ollut näkynyt
koko aikana ollessamme paikalla.
24.7 tiistai Aamulla oli vielä hieman tuhruista
lähtiessämme. Tuulta ei ollut nimeksi, ei lupauksissa; ja jos, niin kiperiä
luovituulia. Kohteenamme oli Göteborg,
sinne Ruotsin suurimpaan ja kauneimpaan satamakaupunkiin. Pellitetyin
keulapurjein lähdimme, reilun neljänkymmenen mailin matkalle. Reittimme
merikortilla oli laitettu huomattavasti etelämmäksi kuin pienvene väylä, joten
jouduimme kaiun kanssa hieman hakemaan sopivaa purjehduskohtaa. Suuria ja
pieniä saaria oli ripoteltuna rannikon tuntumaan, kuin höysteet parhaassa
”gourmee” ateriassa. Luodoilla köllötteli ”säälejä”, meressä ilakoivat
pyöriäiset. Minun oli vedettävä sisään pyydykseni, jotta en vahingossa saisi
laitonta saalista.Monenlaisia maisemia ja matkaseuraa ennätimme myös nähdä.
Ilta-päivästä seitsemäntoista paikkeilla lähestyimme määränpäätämme. Reitti oli taas hieman sekainen korttiemme ja yllättäneen sateen vuoksi, sillä meillä oli edelleen ”ison veden” kortit, joista aivan kaikki pienet erikoisuudet ei erotu niin selkeästi.
Ilta-päivästä seitsemäntoista paikkeilla lähestyimme määränpäätämme. Reitti oli taas hieman sekainen korttiemme ja yllättäneen sateen vuoksi, sillä meillä oli edelleen ”ison veden” kortit, joista aivan kaikki pienet erikoisuudet ei erotu niin selkeästi.
Nämäkään eivät korvaa kunnollista merikarttaa. |
Lopulta
löytyi oikea marina Långedrag N 57*40’0,
E 11*50’8’’, samalla läntisin kohde reissussa. Kaupungin etelälaidalle oli
tungettu kaikki pienvenemarinat, koska varsinaisessa kaupungissa ei niille
ollut tilaa. Isot alukset ovat vallanneet kaiken ylimääräisen. Seijan käydessä
hoitamassa sadan viidenkymmenen hintaisen paalupaikkan maksun minä levitin taas
kevytpeitteen katokseksi, jotta voisimme nauttia ja ruokailla hieman väljemmin.
Olin todella väsynyt, enkä ollut kiinnostunut palveluista.
25.7 keskiviikko Aamulla
lähdimme töllistelemään kaupunkia veden tasosta, eli jatkamaan matkaa.
Merisäätiedotuksen tuulet meitä ei juuri kiinnostaneet, sillä purjehtiminen oli
kielletty joen suiston alueella. Kaupunkiliikennettä hoitivat useat vesibussit,
kuten salmen vastarannalla Kööpenhaminassakin, sekä aivan yhtä sekaisen
törkeästi. Kun purjevene liikkuu hitaasti (noin neljää solmua) ja äärimmäisenä
oikealla, niin ei sitä tarvitsisi siitä huolimatta ”motittaa”. Näistä toimista
jäi hieman karvas maku meille ja varmasti parille muullekin, jotka todella
olivat hätää kärsimässä eräässä kohdassa. Varsinaiseen Götaälviin päästyämme
avasimme keulapurjeen avuksi, koska mekaaninen lokimme näytti reilua solmua
enemmän kuin todellinen vauhtimme (ajoimme vastavirtaan). Samalla helpotti
siten, että samaan nopeuteen ei tarvinnut niin paljoa polttoainetta. Matkasimme
noin kuusi tuntia jokea vastavirtaan, ennen kuin saavuimme
Lilla Edetin sulutukseen. Silloin olin aivan kypsä. Kysyin kipparilta milloin tää’ loppuu ja päästään nukkumaan. Hää’ vastas’; Sulutukset loppus’ tältä erää tähän, kunhan saamme vielä tankattua. Tankkaus oli esitteen mukaan kilometrin päässä sulutuksen yläjuoksulla, mutt’ sieltä ei löytynyt kuin maa-asema autoja varten, muutaman sadan metrin päästä rannasta. Saimme olla omillamme ja palata sulkuporttien tuntumaan Lilla Edetin marinaan, kuuden aikaan illasta N 58*08’3’’, E 12*07’2, mitään se ei maksanut, eikä liioin tarjonnut kuin poijun. Seijan valmistaessa ruokaa, tankkasin varapänikästä parikymppisen tankkiin. Syötyäni heittäydyin pitkäkseni ja nukuin.
Lilla Edetin sulutukseen. Silloin olin aivan kypsä. Kysyin kipparilta milloin tää’ loppuu ja päästään nukkumaan. Hää’ vastas’; Sulutukset loppus’ tältä erää tähän, kunhan saamme vielä tankattua. Tankkaus oli esitteen mukaan kilometrin päässä sulutuksen yläjuoksulla, mutt’ sieltä ei löytynyt kuin maa-asema autoja varten, muutaman sadan metrin päästä rannasta. Saimme olla omillamme ja palata sulkuporttien tuntumaan Lilla Edetin marinaan, kuuden aikaan illasta N 58*08’3’’, E 12*07’2, mitään se ei maksanut, eikä liioin tarjonnut kuin poijun. Seijan valmistaessa ruokaa, tankkasin varapänikästä parikymppisen tankkiin. Syötyäni heittäydyin pitkäkseni ja nukuin.
27.7 torstai Aamulla ennen heräämistäni Seijan kysyi,
jaksanko nousta syömään. Jaksoin sen verran, mutt’ kaaduin takaisin punkkaan
sanoen: Jäädään tähän kun on niin pilvinen päivä, olen kuin jyrän alle jäänyt.
Sinnikkäästi hän kuitenkin lähti yläjuoksua pellin avulla puksuttamaan kohden Vänersborgia N 58*22’6’’, E 12*19’0’’. Trollhättanin suluille saavuimme vajaan kolmen tunnin ajon jalkeen. Valtavan korkean kallion juurelta sulkuporttirypäs näytti valtavalta
laitokselta, suuremmalta kuin Saimaalla, koska täällä voidaan nostaa suurempia
aluksia kuin siellä. Uivia pollareita ei ollut ja paikalliset kun tiesivät
tilanteen, valloittivat paremman, eli oikean sivustan, jossa oli tiuhaan
syvennyksissä olevia pieniä koukkuja. Roikuimme milloin tikkaissa, putkissa ja
muissa ulokkeissa. Onneksi ei sattunut minkäänlaisia kolhuja. Vaikka siis
meidän sivustamme oli usein erittäin epätasainen, jopa kohtalaisia onkaloita,
aivan kuin kalliosta olisi irronnut paloja. Yli seitsemän tuntia, reilut parikymmentä mailia ja monta siltaa myöhemmin
saapui hän Vänersborgin marinan tankkauspisteeseen. Heräsin siihen, kun
hätäisenä huutaa minulle tulla apuun kiinnittymistä varten. Olimme kuluttaneet
polttoainetta neljäkymmentä viisi litraa, melkein kolmensadan mailin ja
puolentoista viikon matkalla. Kiinnityimme lopulta asuintalojen seinustalle, ja
perä limaiseen ankkuriköyteen (=aktertamp), joka piti keulasta nostaa puoshaalla
ja kiristää perään, ja sata
viisikymmentä paikallista jouduimme pulittamaan. Seijan touhutessa omiaan, minä
nukuin koko illan ja yön. Vietimme perjantaipäivän tässä kaupungissa, melkein vain
veneessä.
Stallbackabro ei ole nostosilta, koska sen ali mahtuu muutenkin. |
28.7 lauantai Aamusta melkein ennen kukonlaulua,
nousimme ylös sateiseen päivään. Syötyämme näin suuren venäläisen
kanava-aluksen tulevan alajuoksun suunnalta. Äkkiä köydet irti ja aluksen
perään, jotta pääsisimme samaan rautatiesillan avaukseen. Ajoitus oli kyllä
erittäin tarkka, vaan onnistuimme.
Rännin lopun rippeitä ajaessa, laitoin purjeet kuntoon Vänern- järvellä odottavaa reilun kymmenen metrin tuulta varten. Vänersborg on laajan ja matalan lahdelman lounaisimmassa pohjukassa. Päästyämme suojaavien kallioiden ulottumattomiin, saimme maistella kuuluisaa järvikyytiä. Sade ja järvivesi lensivät vaakatasossa ryydittäen meidän nopeutemme melkein huippulukemiin. Tuulen suunta melko ikävä, onneksi hieman takaviisto, mutta kohtalaiset aallot kiusasivat ohjaamista. Paljoa ei maisemia nähnyt, eikä edes kyennyt seuraamaan. Reilusti vasta jälkeen puolen päivän sade hellitti ja tuulikin näytti rauhoittumisen merkkejä. Näytti täällä tikkuja ja kivikasoja olevan, kun aiemmin kippari oli kajuutasta huudellut vain lukemia ja koordinaatteja. Ympäristöoppi jäi hieman puutteelliseksi, mutta loppua kohden kaikki otettiin takaisin ja niin tiiviiseen tahtiin. Mariestad N 58*42’6’’, E 13*49’1’’ sijaitsee Vänernin itälaidalla olevassa suuremmassa lahdessa, erään pienemmän lahdelman pohjukassa joen suistossa. Joten lännen puolelta suojaava matalavetinen niemeke piti kiertää. Reitti oli varsinainen tikku-kuja, punaisia ja vihreitä tikkuja käärmeen lailla, joskus meinasi tehdä mieli oikaista, kun vajaan sadan metrin päässä jono kulki toiseen suuntaan.
Ilta seitsemän aikaan saavuimme taas kerran tarkkailemaan vihreitä ja punaisia lappuja. Otimme kiinni poijupaikkaan, joka oli joen suistoon rakennetun vallin laiturissa. Rahankerääjiä emme tavanneet. Joten olimme taas kerran omillamme. Kaupunki oli rauhallinen, keskustassa kävelykatuja, tuomiokirkko, puistoja, joissa suihkulähteitä; ilmeisesti vesi oli melko ilmaista. Palasimme kävelyreissulta joenvartta takaisin purrelle.
29.7 sunnuntai Aamulla lähdimme tuoretavarahankinnoille, sadekuuro yllätti ja pistäydyimme kiinalaiseen syömään. Palatessamme puolen päivän kieppeillä aurinko yritti pilvien raoista päästä esiin. Joten päätimme yrittää kanaalin suulle, kovasta kelistä huolimatta. Matkaa reilut kymmenen mailia kapeahkoa solaa myöten alta Östersundetin sillan,
Rännin lopun rippeitä ajaessa, laitoin purjeet kuntoon Vänern- järvellä odottavaa reilun kymmenen metrin tuulta varten. Vänersborg on laajan ja matalan lahdelman lounaisimmassa pohjukassa. Päästyämme suojaavien kallioiden ulottumattomiin, saimme maistella kuuluisaa järvikyytiä. Sade ja järvivesi lensivät vaakatasossa ryydittäen meidän nopeutemme melkein huippulukemiin. Tuulen suunta melko ikävä, onneksi hieman takaviisto, mutta kohtalaiset aallot kiusasivat ohjaamista. Paljoa ei maisemia nähnyt, eikä edes kyennyt seuraamaan. Reilusti vasta jälkeen puolen päivän sade hellitti ja tuulikin näytti rauhoittumisen merkkejä. Näytti täällä tikkuja ja kivikasoja olevan, kun aiemmin kippari oli kajuutasta huudellut vain lukemia ja koordinaatteja. Ympäristöoppi jäi hieman puutteelliseksi, mutta loppua kohden kaikki otettiin takaisin ja niin tiiviiseen tahtiin. Mariestad N 58*42’6’’, E 13*49’1’’ sijaitsee Vänernin itälaidalla olevassa suuremmassa lahdessa, erään pienemmän lahdelman pohjukassa joen suistossa. Joten lännen puolelta suojaava matalavetinen niemeke piti kiertää. Reitti oli varsinainen tikku-kuja, punaisia ja vihreitä tikkuja käärmeen lailla, joskus meinasi tehdä mieli oikaista, kun vajaan sadan metrin päässä jono kulki toiseen suuntaan.
Ilta seitsemän aikaan saavuimme taas kerran tarkkailemaan vihreitä ja punaisia lappuja. Otimme kiinni poijupaikkaan, joka oli joen suistoon rakennetun vallin laiturissa. Rahankerääjiä emme tavanneet. Joten olimme taas kerran omillamme. Kaupunki oli rauhallinen, keskustassa kävelykatuja, tuomiokirkko, puistoja, joissa suihkulähteitä; ilmeisesti vesi oli melko ilmaista. Palasimme kävelyreissulta joenvartta takaisin purrelle.
29.7 sunnuntai Aamulla lähdimme tuoretavarahankinnoille, sadekuuro yllätti ja pistäydyimme kiinalaiseen syömään. Palatessamme puolen päivän kieppeillä aurinko yritti pilvien raoista päästä esiin. Joten päätimme yrittää kanaalin suulle, kovasta kelistä huolimatta. Matkaa reilut kymmenen mailia kapeahkoa solaa myöten alta Östersundetin sillan,
ainoastaan muutama maili loppupäästä oli aivan avointa.
Pellitetyin keulapurjein teimme matkaa pari tuntia Sjötorpiin, varsinaisen Göta-kanavan ensimmäsille, läntisille sulutuksille. Pikakurssin ja noin viidensadan euron kevennyksen jälkeen alkoi sulutus, alhaalta ylös, kohtuullisesti meni vaikka ylhäällä altaat olivat ääriään myöten täynnä vettä ja tuuli painoi reunaa vasten. Ystävällisten suluttajien ja katselijoiden avustamana saimme paatin pysymään pilttuussa.
Sjötrpin sulkujen (1-3, 4-5, 6, 7-8) monien avattavien siltojen ja noin 7 km:n päässä oli Lyrestad’, N
58*48’1, E 14*03’4’’, siellä otimme aikalisän ja päätimme jäädä tähän puoli viiden
aikaan iltapäivästä. Olimmehan maksaneet ”hirmuisen” summan rahaa
kanavamaksuna, joten se piti jotenkin hyödyntää. Veneitä oli muutama ennen
meitä sivu kiinnityksessä, koska kanava on paikoin niin kapea. Paikka oli taas
kylä-pahanen, jonka joki jakoi kahtia. Vastarannalla kirkko hautausmaineen;
Herran huoneeseen ei ollut asiaa, sillä kuten useammassa, ne olivat lukittuna.
Toiss’puoll’ katsastimme entisen aseman, nykyisen seisakkeen liottuneita
aikatauluja. Tämäkin puoli samoin, erittäin hiljainen.
30.7 maanantai Aamusta ennen kymmentä, kunhan
kiireisimmät ehtivät mennä, lähdimme suht’ mukavan tuntuiseen keliin
koneistaen, viiden solmun maksiminopeudella. Sulkuja sopivin etapein, mutta
lukumäärä jäi Seijan kontolle, sillä jouduin veneen köysi-mieheksi.
Periaatteessa kirjojen mukaan kaikki toimii hyvin: Kiinnität sopivan mittaisen
peräköyden pollarista knaapiin, ja keulaköydellä ohjaat venettä, kiristäen tai
löysäten.
Vaan tarkkailtavakseni jäi vene, sekä Seija. Mikä mies se on joka ei kahta asiaa pysty hoitamaan. Sanoin hänelle: Mieluimmin yritän taltuttaa jukurin pässin, kuin ”pänkin” ja kuuntelemattoman naisen. Ongelmana oli, että hän ei seurannut veneen liikkeitä vetäessään venettä sulkuihin, vaan piti köyden tiukalla kaiken aikaa. Seurauksena keula pyrki lähelle sulun seinää eikä sitä voinut ohjata. Toinen ongelmamme oli sulutuksien alkaessa, joutui toinen hyppäämään rantaan, eikä se aivan yksinkertaista ole meidän iässä ja purjeveneestä, jonka kansi on reilun metrin vedenpinnan tasosta. Laitureita ei minkäänlaisia, yleensä Seija joutui hyppäämään vain sulun reunakivetykselle.
Vaan tarkkailtavakseni jäi vene, sekä Seija. Mikä mies se on joka ei kahta asiaa pysty hoitamaan. Sanoin hänelle: Mieluimmin yritän taltuttaa jukurin pässin, kuin ”pänkin” ja kuuntelemattoman naisen. Ongelmana oli, että hän ei seurannut veneen liikkeitä vetäessään venettä sulkuihin, vaan piti köyden tiukalla kaiken aikaa. Seurauksena keula pyrki lähelle sulun seinää eikä sitä voinut ohjata. Toinen ongelmamme oli sulutuksien alkaessa, joutui toinen hyppäämään rantaan, eikä se aivan yksinkertaista ole meidän iässä ja purjeveneestä, jonka kansi on reilun metrin vedenpinnan tasosta. Laitureita ei minkäänlaisia, yleensä Seija joutui hyppäämään vain sulun reunakivetykselle.
Kuvia kanavan varrelta löydät Picasa-kansiosta , vaikka se ei vielä 26.1.12 olekaan valmis
Mutkaista
muta-ojaa seurasimme, väliin oltiin alempana ja väliin ylempänä vierellä olevaa
maastoa. Törebodassa näimme sail in -jäätelökioskin ja lyhintä väliä ajavan lossin.
Saavuimme
kuudentoista jälkeen Jonsbodaan, N
58*39’1’’,E 14*06’3’’.
Tänne jäädään sanos’ Seija heti kiinnitettyämme köydet. Maksuista ei tarvinnut huolehtia, melkein kaikki sisältyi kanavan käyttöoikeuteen. Ihmettelin siis hiukan, miksi hän törmäsi suoraan kahvilan suuntaan, vaan kun silmäilin, huomasin oitis minkä tähden. Punainen ”Bastu” seisoi muutaman metrin päässä rantakoivun alla. Seija palasi emännän kanssa, joka kantoi paperikassia, johon oli ladottu puita. Sovimme lämmittäväni, kun meille sopisi noin kuuden jälkeen. Saunassa ei ollut peseytymismahdollisuutta, joten saunaan otimme parit ämpärit sopivan lämmintä vettä ja kävimme sosiaalitilojen suihkussa peseytymässä.
31.7 tiistai Aamuinen lähtö venähti hieman, kun Seijan piti jättää jäähyväiset emännälle ja paikalle (lähetimme emännälle jälkeenpäin pienen Suomen lipun/SeV). Kävin minäkin pienellä kierroksella ja tarjoilin laitumella oleville hevosille puista pudonneita omenia suoraan kädestä.
Tiedossa oli varsinaisia sulkusulkeisia ja kapeita kohtia. Alkoi varsinainen kujan-juoksu, missä oli erityiset kohtaamispaikat ja äänimerkkivelvoitteet. Meille ei juolahtanut mieleen, että olihan meilläkin puhallettava sumutorvi, mutt’ luotimme siihen, että toiset ovat sen verran paremmin varustautuneita. Tåtorpissa jouduimme hetkisen odottelemaan sillan avautumista, Se silta nostettiin henkilökunnan käsivoimin. Forsvikin jälkeen tultiin Viken-järvelle, joka samalla oli koko kanavan korkein kohta, melkein yhdeksänkymmentä kaksi metriä merenpinnan yläpuolella. Täällä me vaan purjehditaan, luulis’ tuulevan kovinkii’, koska olemme niin korkealla.
Tänne jäädään sanos’ Seija heti kiinnitettyämme köydet. Maksuista ei tarvinnut huolehtia, melkein kaikki sisältyi kanavan käyttöoikeuteen. Ihmettelin siis hiukan, miksi hän törmäsi suoraan kahvilan suuntaan, vaan kun silmäilin, huomasin oitis minkä tähden. Punainen ”Bastu” seisoi muutaman metrin päässä rantakoivun alla. Seija palasi emännän kanssa, joka kantoi paperikassia, johon oli ladottu puita. Sovimme lämmittäväni, kun meille sopisi noin kuuden jälkeen. Saunassa ei ollut peseytymismahdollisuutta, joten saunaan otimme parit ämpärit sopivan lämmintä vettä ja kävimme sosiaalitilojen suihkussa peseytymässä.
31.7 tiistai Aamuinen lähtö venähti hieman, kun Seijan piti jättää jäähyväiset emännälle ja paikalle (lähetimme emännälle jälkeenpäin pienen Suomen lipun/SeV). Kävin minäkin pienellä kierroksella ja tarjoilin laitumella oleville hevosille puista pudonneita omenia suoraan kädestä.
Tiedossa oli varsinaisia sulkusulkeisia ja kapeita kohtia. Alkoi varsinainen kujan-juoksu, missä oli erityiset kohtaamispaikat ja äänimerkkivelvoitteet. Meille ei juolahtanut mieleen, että olihan meilläkin puhallettava sumutorvi, mutt’ luotimme siihen, että toiset ovat sen verran paremmin varustautuneita. Tåtorpissa jouduimme hetkisen odottelemaan sillan avautumista, Se silta nostettiin henkilökunnan käsivoimin. Forsvikin jälkeen tultiin Viken-järvelle, joka samalla oli koko kanavan korkein kohta, melkein yhdeksänkymmentä kaksi metriä merenpinnan yläpuolella. Täällä me vaan purjehditaan, luulis’ tuulevan kovinkii’, koska olemme niin korkealla.
Lähdimme
pienen ”aukeaman” jälkeen ajelemaan kujaa hissuksiin; sata metriä päästyämme
tulee vastaamme koko uoman täyttävä saksalainen konevene. Pakki päälle mutt’ ei
siitä mitään tullut, kun ei uskaltanut ajaa niin kovin, että olisi saanut
ohjattavuuden. Näytin kaverille, että kokeilisin kanavan sivussa olevan ”kolon”
syvyyttä. Riitti, kunnes aallot vaikka pieniä olivat, keinutti meidät
lähemmäksi rantaa ja peräsin juuttui kiviin. (Kävimme siis sananmukaisesti
lepikossa /SeV). Sain peräsimen kääntymään ja peruutimme varovasti ulos.
Jatkoimme viimeisille silloille ja Forsvikiin, kohti alaspäin suuntautuvaa sulutusta.
Pääsimme Bottensjön lahdelle ja Karlsborgin marinaan. N
58*32’5’’, E 14*30’2’’. Täyttä; kuin Turusen pyssy. Jätin Seijan rantaan,
jotta hän voisi kännyllä’ ”informoida”, mikäli tyhjä paikka löytyisi. Läheltäni
eräs kaveri huikkasi, että he lähtevät pois, kunhan kaikki olisi valmista.
Sellaisen vartin odottelimme, kunnes pääsimme heidän paikalleen. Samalla
päivärutiinilla hoidimme myös tämänkin. Iltalenkkinä kävimme Karlsborgin linnoituksella, joka oli suljettu tältä päivältä. Kirkkoa haimme, mutt’ vanhan virattoman aseman löysimme, jossa toimi pub’. Otimme parit hyvänmakuiset
paikalliset oluet, (joita ei valitettavasti mistään kaupasta löytynyt).
Punainen mökki Forsvikissä on osa kanavan tilataidetta. |
Göta-kanaali Sjötorpista Karlsborgiin.
Oikeanpuoleinen kuva on Google Earthista: Karlsborgin vierasvenesatama sijaitsee "kanavan" pohjoisrannalla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti